Vadå #metoo, det rör väl inte mig?

on

Jag har dom senaste dagarna tagit del av vad som skrivs i alla kanaler kring sexuella trakasserier. Det är dock som vanligt väldigt få av mina manliga kollegor som kommenterar, lajkar eller uttalat sig? Kan väl påminna oss alla om att kampanjen kring begreppet #metoo påbörjades i USA av en kvinna för 10 år sedan. Det är kanske just därför det inte hänt något på 10 år, att vi grabbar väljer att inte tydligt ta avstånd?

Två konkreta exempel bara;

  • Han som på personal och kundfesten kysste och kramade en kvinnlig kollega.
  • Han som porrsurfade på kundens nätverk.

Jag har som arbetsgivare under ca 20 år vid två tillfällen agerat på denna typ av trakasserier. Nej, det var inte gratis för det lilla företaget att göra det i världen av affärer och ledarskap. I båda dessa fallen kostade det både omsättning och relationer, då det hanterades, inte bara som en arbetsmiljöfråga utan oxå som en fråga om värderingar kring genus och mångfald.

Men om du såhär långt i efterhand frågar mig om det var värt det så är svaret entydigt, Ja!. Främst för att jag genom detta alltid kunnat bibehålla mångfald i form av kön i verksamheten inte bara för att det är lagstadgat.

Att hantera detta utifrån värderingar bygger långsiktigt. Så vill du som medarbetare, chef eller företagsledare arbeta med genus och mångfald ”på riktigt”, börja med att agera utifrån schyssta värderingar.

PS. Tjejen på bilden är Tarana Burke, hon som startade #metoo för 10 år sedan. Å glöm inte att vi alla är influensers som det nu heter, följ henne på twitter @TaranaBurke 

 

2 kommentarer Lägg till din

  1. Knatte skriver:

    #InteAllaMän blidde plötsligt #DjävligtMångaMän.

Lämna en kommentar