Det är inte okej!

Hon kommer fram till mig efter föreläsningen som handlar om ledar- och medarbetarskap. Hon tittar på mig och säger att föreläsningen var kanon men hon har en fråga. Hon säger;

Du pratar om det där med kränkande särbehandling och att ta bort machokulturen. Jag har varit på min praktikplats hos NN (ett stort känt byggföretag) under två perioder och upplever detta hela tiden. Hon säger vidare;

Vi tjejer har pratat om det och många av oss känner igen det du beskriver och det vi talade om idag.

Nu undrar jag om det är en bra idé att anmäla det?

Min första tanke är självklart!

Jag tänker en gång till och säger; Det kräver självklart mod att göra en anmälan. Du kanske just på denna arbetsplats gör dig själv en otjänst för den fortsatta relationen där. Men om inte annat för att du gör alla en tjänst, då vi 2017 anser att detta inte är okej någonstans.

Samtidigt funderar jag på hur jag själv skulle gjort, även om jag, den vita medelålders mannen inte riktigt kan sätta mig in i situationen.

Vårt samtal stannar vid att hon i alla fall skall göra sitt examensarbete på temat machokultur i byggbranschen. Tror det finns andra branscher där man skulle kunna göra samma examensarbete. Bara det att fenomenet är mycket mer maskerat och subtilt.

Undrar du vad hon mött för kommentarer skall du titta på denna film som jag valde att visa för mina åhörare när temat machokultur var på agendan.

Kommentera

