Vad är det jag säger?

Både i min roll som konsult och föreläsare så väl som i min roll som ledare har jag upplevt att kommunikation är en konst. Någon har sagt att det de finns minst fyra sidor på myntet kommunikation;

  • Vad jag säger.
  • Vad jag tror att jag säger.
  • Vad mottagare hör att jag säger.
  • Vad mottagaren tror att jag sagt.

I mina egna tankar vill jag alltid försöka gå från vad till hur. Vi är många som spanar och kan definiera vad som är och händer i vår omvärld. I ljuset av detta har jag just nu en stor utmaning och den kanske jag inte är ensam om.  Att förbereda sig innan man kommunicerar tror jag är bra, dvs att använda ovanstående punkter som frågor till mig själv. Dvs koppla på hjärnan innan munnen (eller fingrarna) börjar gå.

I den digitala världen har många av oss möjlighet att skapa oss själva hur mycket ”sändningstid” som helst. Tipset i detta är att kanske vara mer sparsmakad över vad du säger?

En kommentar Lägg till

Kommentera

