Klockantrekillen, e de jag?

Här om dagen lärde jag mig ett nytt begrepp, av en före detta kollega till mig. Begreppet ”klockatrekillen”, jag för det är oftast en kille, eller en äldre man för den sakens skull. För att sätta dig lite i stämning föreslår jag att du lyssnar på följande soundtrack ! Förklaringen kring klockantrekillen är följande;

När alla på företagets kickoff  kört sina powerpoint presentationer, kring vision, mission och framtida mål och föregående års resultat. Allt detta på bilder med oläsbara diagram och obegripliga illustrationer.

Du känner att lunchen har satt sig som en klump i magen, och sitter mest och läser FB på telefonen.  Kaffebuffen som du tryckte i dig för en stund sedan ligger som ett lock i magen.

Det är då han/hen dyker upp. Han är lätt solbränd. Har röda chinos på sig. Skjortan som han har lätt uppknäppt kostar minst 1800 sek, de vet du eftersom du försökte hitta den på rea. Han öppnar med att provocera dig, genom en fråga;

Vad är det som gör att inte du gör ditt jobb?

Ja, men va f-n tänker du! Vem har släpat in det där ufo´t? Han vet väl inte vad jag gör på jobbet?  Bilderna haglar på väggen, stora texter och bilder på hans senaste försök att nå den sista av ”seven summits” (googla det) . Å, det enda du tänker är, jag som tycker det är svårt att resa mig ur sängen varje morgon.

Eller det kanske är en hon. Ni vet hon som är iklädd moderna träningskläder i neonfärger och som saknar underhudsfett och har kropp som en hälsena. Om du tog på dig samma kläder skulle du se ut som en såndär uppblåsbar jättedocka utanför någon hamburger restaurang.

Hon talar nu om för dig att du skall börja träna. Själv springer hon några maratonlopp i veckan. Ordet för dagen är ”vardagsmotion”. Jo tänker du, den har jag hört förut och det hjälper f-n inte ett skit!

Så ser det nog ut ibland, och varför utsätter vi oss och våra verksamheter för detta. Jag tror att det handlar om att vi ”bara vill att det skall bli bra”. Dom flesta människor vill faktiskt gott, och göra bättre.

Vad kan du själv göra åt detta?

Tveka inte att vara aktiv och delta i planeringar, lämna förslag  och tveka inte att vara delaktig i stället för att i efterhand ha synpunkter på vad som gjorts.

JA, det där med  ”klockan tre killen”. Jag tror att man måste komma närmare folk när det gäller denna typ av aktiviteter. Här kan du se mitt bidrag till denna företeelse. Å du, jag pratar inte vardagsmotion och ”seven summits”, pratar bara om hur det är  på riktigt!

PS. Ja, du följer väl bloggarna som dyker upp på twitter med #blogg100 , vi snackar en blogg om dagen.

Lämna en kommentar