Välj vilket ledarskapsmodell som helst, bara du väljer!

Bara du väljer ett som har framtiden för sig, långsiktigt och hållbart, för dig, verksamheten och dina medarbetare. Innan du fortsätter och läsa får du som vanligt en temalåt. Det blir mycket gospel i mina öron just nu, tror det bottnar i att jag som liten under en period var helt övertygad om att jag skulle bli präst.

Hur som helst, skön musik e de!

Sitter och förbereder en inspelning av utbildning i grundläggande ledarskap på Diplomautbildning  och hittar en lista på  ”modeller” i en blogg skriven av Stefan de Blanche på ett företag som jobbar med en del av dom saker vi gör på mitt jobb, denna blogg hittar du här!

Ja, jag gör som alla andra, söker inspiration på webben eller för att få lite evidesbaserat material för mina förelåsningar och utbildningar. Stefan reflekterar över modeller kring ledarskap;

Utvecklande ledarskap, Målbaserat ledarskap, Pedagogiskt ledarskap. Kvinnligt ledarskap, Värdebaserat ledarskap, Agilt ledarskap, Coachande ledarskap, Kommunikativt ledarskap, Situationsbaserat ledarskap, Entrepenöriellt ledarskap.

Ja eller hur! Tack f-n för att både chefer och medarbetare tycker att det känns flummigt? Jag vet att människan har en stark drivkraft i att försöka sätta etikett på saker. Allt får att på så sätt känna sig unik, eller skapa trygghet.

Min första tanke är att folk bara vill att det skall vara bra, eller kanske som en äldre man sa till till mig för många år sedan;

Den viktigaste uppgift en anställd har,  är att göra chefen glad.

En ganska rolig inställning tror jag, iaf om man är öppen med det. Förhoppningsvis är det inte så många chefer som har som strategi att bara behålla sitt jobb, utan har förhoppningsvis högre mening med sitt ledarskap?

Efter att jobbat med utveckling av ledare i mer än 20 år, skall jag berätta en hemlighet? Jag tror faktiskt ledarskap bara egentligen handlar om tre saker, sedan får modellen heta vad den vill. Dom tre sakerna är;

  • Lust – en stark drivkraft
  • Passion – du älskar din roll
  • Mod – du är beredd att möta med och motgångar oavsett varifrån dom kommer

Så min slutsats är alltså, välj vilken modell du vill, men säkerställ att du jobbar med dessa tre saker som utgångspunkt.

PS. Ja, du följer väl bloggarna som dyker upp på twitter med #blogg100 det gör jag.

4 kommentarer Lägg till

Kommentera

