Ring, ring, jag ringer från….

Ja, jag vet att vi idag söndag, laddar för arbetsveckan. Så detta inlägg är dedikerat till dig som arbetar med försäljning, och föresten vem i vilken bransch gör inte det? Letade som vanligt efter ett soundtrack till detta inlägg men hittade ett filmklipp som jag tycker du skall titta på.

Den är hämtad ur en film som heter ”Glengarry Glen Ross” (1992) och är berättelsen om fyra Chicago försäljare-Levene, Roma, Moss, och Aaronow, och deras coach, Williamson, som arbetar tillsammans med att sälja värdelösa fastigheter till uppblåsta priser. En bra film för att få förståelse för hur det kan se ut när man säljer saker som har låg nytta och värde för kund. Helt enkelt en film om relationer och hur det kan vara på jobbet!

De är inte en instruktionsfilm, fast tyvärr är det många säljledare, som fortfarande arbetar på detta sätt. För att ”öka motivationen”?

Har du hört det här i ditt öra?

Ja, hej NN heter jag och jobbar med….blablabla. Är det NN jag pratar med. Såg att ni……

Ja det är några som jobbar såhär i Sverige, vi kallar dom för säljare. Orsaken till att man ringer dig är att man tror att man har något som du behöver. Han har jobbat 7,8 år som säljare, han är 34,8 år gammal, är man tjej i yrket tjänar man som vanligt mindre än killarna? Lönestatistiken säger drygt 16% lägre lön/månad för tjejer? Trots att jag vet att dom vassaste säljarna jag träffat under drygt 20 år i branschen bland säljare, är just tjejer?

Allt detta hämtat från svensk lönestatistik publikt på nätet.

Jo så ser det ut sedan drygt 30 år tillbaka. Ja, det är någon av mina kamrater i min bransch som har lärt ut att det är så man skall göra. Det var helt sant 1980.

I mitt huvud finns sedan ett tag sedan ett annat sätt att göra det på, och jag fick via LinkedIn en förklarande bild som jag översatte till svenska och som också bekräftade min övertygelse.

Bilden som talar om säger sitt tydliga språk, den säger att vi borde göra på ett annat sätt 2014!

Att gå från en modell som handlar om kalla samtal/kvalificering av kund till demo av min produkt eller tjänst hos kund. Till en modell som bygger på effektiv utnyttjande av sociala nätverk, att engagera kunden samt att ge mervärde genom att utbilda kunden. Självklart ligger dessa tankar sedan en tid tillbaka, nu i vårt erbjudande på mitt företags hemsida, och också som webbaserad utbildning.

PS. glöm inte att ange källa till dessa tankar, det gör alltid jag, och du följer väl #blogg100 på twitter?

En kommentar Lägg till

Kommentera

