Blå huset, vad är det som händer?

Jag väljer att aldrig ta politisk ställning i min blogg,  det är det tillräckligt många som gör. Jag gör det dock gärna i andra forum. Oaktat att jag inte gör det, är jag idag beredd på att arbeta ganska långt för att säkerställa att vi får ett hållbart och bättre fungerande samhälle. Då inte minst för att jag har barn och barnbarn som skall få vettiga villkor och förutsättningar framåt i livet.

Jag har via mitt arbete på senare år börjat jobba inte bara med utbildning för företag och organisationer så även en stor grupp av kommunala fastighetsbolag. Några av er som följer oss på jobbet vet att vi www.mongara.se aktivt arbetat med CSR, och engagemang i samhällsutveckling. Inte minst genom vår start med ett projekt som heter REFO www.refo.nu.

Soundtracket till denna blogg kommer du att få förklaring till längre ned i bloggen.

I Tensta finns ett hus som beroende på sin fasadfärg kallas för ”Blå huset”. Den inhyser idag Kulturskolans verksamhet. Huset innehåller utöver detta ett antal mer eller mindre ideella föreningar som arbetar för en meningsfull sysselsättning för ungarna i området. En av verksamheterna är ”Voice of Tensta” en verksamhet, startad Alex och Jeanette Ngabo.  Här en kort intervju gjord av föreningen ”Voice of Tensta” med Krister Nygren som är projektledare för Kulturskolan och Blå huset.

Om jag förstår vad han säger är det hyresvärden Svenska bostäder som sagt upp kontraktet med Kulturskolan. Varför man gjort det framgår dock inte. Kan det vara så att hyresvärden inte får ut den hyra man vill ha? Eller kanske är det så att Kulturskolan helt enkelt inte får lönsamhet på dom elever man har i området? Vad som är sanning i detta får vi kanske aldrig vet.

Det betyder i alla fall att den verksamhet som finns där inom kort inte kommer att ha någon lokal att husera i. Hur tänkte man nu? Detta forskning kring på vad som skapar tillväxt, och glädje i samhället, å då är kultur och konst centrala delar.

Själv så blev jag för drygt två år sedan medveten om vad kultur betyder för samhällsutveckling, tillväxt och känsla av lycka och glädje för människor. Jag hade bokat mig på sett seminarium där man pratade om tillväxt.

När jag kom in där funderade jag på om jag valt rätt, ända till jag fick lyssna på forskaren Charlotta Mellander, chef för Skandinaviska tillväxt institutet (Prosperity Institute of Scandinavia) och docent vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping.

Hon pratar utifrån sin och andra forskare (bla Richard Florida) om vad som skapar tillväxt i regioner och städer. Den viktigaste faktorn var då ett blomstrande kulturliv. Jag har själv fått följa ett flertal andra kommunala bostadsföretag och deras strävan att öka värdet av boendet för sina hyresgäster.

Den återkommande åtgärden är att skapa förutsättningar för ett blomstande kulturliv.

Så min slutsats är given. Stäng Blå huset, och bilar kommer att brinna i Tensta även denna vår.

PS. Soundtracket är hämtat från en av initiativtagarna till ”Voice of Tensta” Alex och Jeanette Ngabo. Tveka inte att citera denna blogg, men ange källan, det gör jag alltid. Bilden ovan är inte heller tagen just nu, utan långt tidigare!

Kommentera

