Brukar du stjäla från andra konsulter?

Jag har i upprepade inlägg skrivit om hur vi idag förhåller oss till information som finns på internet.  Att begrepp som ”hämta inspiration” eller ”stolen with pride” surrar runt omkring oss.  För ett tag sedan lärde jag mig en läxa av min egen medicin.

Jag har ett medelande på min svarare;

Hej, jag heter NN och arbetar på xyz. Jag söker dig för att vi parallellt arbetar på NN. Jag nås på 070-000000.

Jag vet inte att just detta företag just nu arbetar med samma kund som jag. Självklart ringer jag tillbaka med förväntan att ambitionen är att vi kanske skall synka våra göranden. Allt för kundens bästa.

Hej, jag heter Anders Lindh, du hade sökt mig.

NN säger att hen fått veta att jag använt material framtaget av nn. I mycket starka ordalag är hens uppfattning att jag, ”Stulit detta” . Frågan ställs precis som i rubriken i detta blogginlägg.

Jag förklarar för hen att ambitionen med att återkoppla till detta material för att skapa helhet och att jag också angivit att jag inte på något sätt varit källa till detta material. Samt att jag fått materialet från kund.

Jag/vi vill självklart upprätthålla goda relationer kund, men också till andra leverantörer.

Ja då vet jag din ståndpunkt………..klick…..

Oooops…. Samtalet avslutas inte i den bästa ton. Ja, jag tycker att det var bra att hen ringde men som alltid. Hen föll i den fälla som hjärnan ofta gillrar för oss. När vi inte vet, väljer hjärnan att fylla in, och då ofta med dom mest negativa förutsättningarna.

Så vad är då min läxa. Att man kan inte var för noggrann med källor och att folk alltid kommer att uppleva att dom är unika med det man gör.

Men min åsikt är glasklart. Det kunden köpt äger kunden rätten att göra vad den vill med.

En kommentar Lägg till

  1. Krister Nordin skriver:

    Kunden äger alltid materialet, pronto!

Kommentera

