Jag är väl inte Jesus, heller?

I veckan så hade jag ett möte med några partners kring vårt arbete med utveckling av Järva området. I samband med detta så ifråga satte en av deltagarna en företeelse, han säger;

 Jaha, å så kommer den ”vita medelålders mannen” på att han skall frälsa världen och beger sig ut i förorten (förorts Jesus), för att göra good shit, social innovation och frälsa världen.

Nu var det just en vit medelålders man, som sa det. Utgångspunkten var att detta inte fungerar. Men det stack dock till i hjärtat då jag sedan nästan ett år tillbaka arbetat ”pro bono” med kompetensutveckling i förorten.

I min värld finns det tre saker som måste till för att få förändring till stånd;

  1. Att hitta dom som vill driva utvecklingen och ta ansvar för den.
  2. Att samordna de grupper som finns i gemensamma mål och arbete.
  3. Att medvetet sluta slåss om de knappa resurser som finns.

För att undvika ”Jesussyndromet” så har REFO och Mongara AB etablerat samarbete med Bling  och The Voice of Tensta 

PS. Min helg blir mc-mässa och snowracer åkning med barn och barnbarn, vad blir din helg?

4 kommentarer Lägg till din

  1. Lotte Johansson skriver:

    Gör som jag när dessa vita män yttrar sig, sätt händerna för öron och sjung la la la. Du vet att.ni gör bra saker, fortsätt med det!

  2. Paul skriver:

    Är inte definitionen på en Jesus att man hört talas om honom men aldrig sett till honom? Då kan det ju inte gälla dig Anders. Du kommer ju bara man ringer. …och jag har sett dig!

Lämna en kommentar