Folk vill inte ha de seriöst, orkar inte.

on

Här kommer jag dragande med forskning och statistik, och de enda dom vill ha är inspiration. I media och mina kanaler dyker begreppet faktaresistent upp allt oftare.

För ett bra tag sedan läste jag en debattartikel som Stefan Einhorn skrivit  i Dagens Industri, artikel i Di

Han pekar tydligt på att utbildningsbranschen inte levererar så mycket långsiktig kundnytta. Det gäller både på vilket sätt tjänsten levereras men också hur den utvärderas. Nu har ju Stefan en bakgrund i den akademiska världen, där både evidens och vetenskap värderas högt och har således dessa glasögon på sig när han reflekterar.

Känsla av etablerad åsikt

När jag började läsa så fick jag känslan av att han på samma sätt som mycket annan press och media skulle gå i den numera etablerade åsikten. Nämligen att ”alla chefer, är psykopater”. Orsaken var väl rubriken, ”Ledarskapets mörka sida” som snabbt, med hjälp av min hjärna gav mig denna bild. För du vet väl att vår hjärna är en mästare på att snabbt fylla i den information som den saknar.
Som han skriver så finns det enkelt beskrivet två alternativa strategier för personlig utveckling;

  • Du arbetar med och förstärker dina starka sidor.
  • Du tar reda på dina negativa sidor, och arbetar med att förändra dessa.

Om vi bara skulle fokusera på negativa sidor?

Om utvecklingen skulle fokusera på att bara jobba med mina negativa sidor, hur många av oss skulle på fullt allvar välja att fullfölja denna utbildning över längre tid? Hur många av oss skulle också vilja ta del av en långsiktig utvärdering av mig själv som chef utifrån detta? Sannorlikt ännu färre.

Med sin vetenskaplig grund har han säkert rätt kring verkan och nytta, men frågan är om kunden faktiskt vill ha den produkt som han beskriver? Vi lever trots allt sedan en tid tillbaka i en värld av, snuttifiering, allt kan lösas med 3.5 min på youtube och ingen vill betala vad det kostar.

Slutsatsen är nog att vi med våra vedertagna modeller för verksamhetstyrning inte primärt väljer Stefans modeller för utbildning.

Slutsats,

Har jag kunskap om hur jag själv och andra lär in och på bästa sätt?  Ställ dig sedan frågan, på vilket sätt kan jag snabbast, enklast och billigast lösa min kompetensutveckling?

2 kommentarer Lägg till

  1. Lena Corméry skriver:

    Hur kan jag snabbast, enklast och billigast lösa min kompetensutveckling?
    Jag tycker man ska ställa sig ytterligare frågor för att säkra upp sin utveckling!

    Att inta kompetens kräver tid, planering och fokus. Ska du ge av din tid ska det vara värt det!
    Tips på frågor du kan ställa dig innan du planerar din kompetensutveckling,

    • Vilken eller vilka lärstilar passar mig? (Vi har olika ”lärstilar”, dvs sätt att ta in ny kunskap på. En del
    lär sig bäst genom att läsa först och lyssna sedan. Andra vill helst inte läsa utan börja med att
    diskutera. En tredje grupp vill direkt sätta igång att testa och göra.
    Ju mer du känner till din egen lärstil desto bättre kan du själv planera för ett aktivt och effektivt
    lärande)
    • Kan jag kombinera olika sätt att inta kompetens?
    • Vill jag i min kompetensutveckling träffa likasinnade, skapa nätverk etc?
    • Vilka utbildningar passar mig och är dom kvalitativa?

    Betalar företaget du jobbar på, är det även bra att veta,
    • Vilka krav har min arbetsgivare?

    Snabbast, enklast och billigast. Helt klart Youtube.
    Kvalitetssäkrat. Helt klart inte Youtube

    1. Anders Lindh skriver:

      Tack Lena! Tror du tänker helt rätt, önskar bara att våra beställare alltid tänkte likadant.

Kommentera

