Tror inte att du törs….

Under semestern har jag vid några tillfällen blivit utmanad av min tonårige son. Utmaningarna har handlat om allt från vad man man kan äta till att våga bada i det kalla vattnet (pappa badar aldrig under +22, grader). När pappa tvekar ler sonen glatt och utropar högt och med knarrig röst.

– HÖÖÖNA, Kaaakakakaaaa…..

Detta tillmäle avslutas med ett rått skratt……Självklart går jag på detta och utsätter mig för den ena galna saken efter den andra. Fick väl ge igen lite när vattenskotern med mig vid styret passerad 70 km/h, han var ganska tyst då…..;-)

När jag nu några veckor senare sitter på Mongaras interna kickoff för våra lokalkontor får jag av en kollega frågan om jag inte skall springa Göteborgsvarvet, i mitt huvud klingar min sons tillmäle ljudligt….. Temat för vår egen kickoff var ”Våra utmaningar”, Sten-Åke från Göteborg pratar om hinder för utveckling av grupper och individer. Ett av dom stora hindren är rädsla, eller som Bergman sa, ”mina demoner”.

Rädslan för att vara eller bli, ignorerad, oviktig, bortglömd, förudmjukad, misslyckad, inkompetent, avvisad, icke omtyckt eller föraktad, listan kan göras lång.

När vi under kickoffen sedemera börjar prata kring vilka värderingar vi har så dyker ordet ”Mod” upp på ett blädderblock. Begreppet mod har för mig en stor betydelse och jag har oxå funderat över detta i tidigare blogginlägg.

Vår gemensamma slutsats i våra diskussioner landar i att vi måste göra mer saker som sticker ut, för att synas i strömmen av alla andra i vår branch. Diskussionen går vidare och Henrik´s tankar landar i vilka superkrafter vi skulle vilja ha, förslagen haglar, allt från att kunna se in i framtiden till att kunna vara på många platser samtidigt.

– Ja men att kunna se in i framtiden är väl lite fegt, eller utryck för trygghetsknarkande kanske…….

– Ja men att vara på flera platser samtidigt, är inte det utryck för kontrollnoja….

Hur som helst vi har alla våra rädslor. Det gäller bara att hantera dom så även i en stundande finanskris. Att vara på kickoff kändes för mig tryggt, då jag fått bekräftelse och ifrågasättande av mina tankar och idéer. 

Nu tar vi fart igen där vi slutade före sommaren, med mera ”rock ´n roll”, eller som vi valde att översätta det till ”Mod och Kraft”.

PS. Får se om min form tillåter ett varv i Göteborg i maj 2012

En kommentar Lägg till

Kommentera

