Det är okej att ”inte få ihop det”

Livspusslet har för många blå bitar som inte passar, katten är sjuk, bussen gick åt fel håll, tre öroninflammationer på raken. Ja, att vi måste kunna hantera våra liv samtidigt som vi jobbar är en självklarhet.

Så kommer vi konsulter farande med kurser i Time management, Pepp, personlig effektivitet. Då jag själv inte är ”strukturfascist”  så funderar jag en del på det det där med personlig planering.

Många av oss jobbar idag med arbeten där vi inte har full kontroll på vår egen tid och vad som händer under en dag. Vi har en arbetssituation som gör att om vi har en lista på vad vi skall göra idag så har vi inte ens kommit in på listan vid dagens slut?

I min jakt på inspiration, snubblar jag över en annan blogg som Calle skriver. Han är personalvetare från Linköpings universitet och jobbar idag med HR-system på ett större IT-företag i Stockholm.

I sitt senaste blogginlägg skriver han om något som jag med blandade känslor har åsikter om. Att styra medarbetare till 100% utifrån prestation och inget annat.

Fantastisk tanke men vad händer med ledarskapet i denna miljö och vad skulle påverkas och vad som skulle krävas? Tror tyvärr kanske inte att vi har så många chefer i sverige som skulle kunna hantera detta på ett bra sätt? kanske skulle kunna få en stor mängd sjukskrivningar pga detta? Eller så är det så att sjukskrivningarna skulle vara status q, så även produktiviteten?

2010. tänkte jag såhär

2012, tänker jag nog såhär

Men det viktigaste av allt tror jag;

Låt aldrig din bristande planering och struktur gå ut över någon annan och bestäm dig för den viktigaste saken du har att göra under dagen och gör den!

Kommentera

