Vad gör en mellanchef på jobbet?

Det har i många år skrivits om mellanchefer som det största hindret för förändring. Jag har under dom senaste åren mött ledare och chefer som påstår att det största hindret för förändring är just, mellanchefer.

Vi har gjort stora förändringar i vår verksamhet och når jag redovisar dom för ledningsgruppen så får jag bara negativa synpunkter på detaljer i förändringen som inte fungerar.

Jag får inget försteg i dom beslut som fattas, jag deltar på samma informationsmöten som all annan personal.

Detta är två kommentarer som jag fått i enskilda samtal med mellanchefer i helt olika brancher.

Så vad förväntar du dig som högre chef att mellanchefen skall göra på jobbet?

  • Operativt driva daglig verksamhet
  • Schema lägga personal
  • Hantera reklamationer
  • Genomföra medarbetarsamtal
  • Genomföra löneförhandlingar
  • Hantera konflikter mellan medarbetare

Vad skulle dom kunna göra;

  • Vara ledningens ambassadörer för dom förändringar man vill göra i verksamheten
  • Coacha och utveckla medarbetarna till världens bästa företag eller organisation i sin branch
  • Var projektledare i dom processförändringar som ni i ledningen vill göra

Läste föresten om forskaren Jacob Hallencreutz vid Luleå universitet som  i sin avhandling pekat på några framgångsfaktorer  kring förändring, grupper och ledarskap..

Jodå, så du kan ju fundera på hur du vill ha det? Bygger du kanske själv upp dom hinder som finns för dom förändringar du vill göra i en verksamhet?

En kommentar Lägg till din

  1. Thysell skriver:

    Mellanchef är ju definitionen av att hamna mellan. Mellan personal och ledning. Utföra beslut och argumentera resultaten.

    Det är ju alltid bättre att va det ena eller det andra, ska man vara i mitten måste man vara på tå istället, och det är ju roligt. Tyvärr är det väl som med allt annat, det är inte alltid den mest lämpade som får jobbet =)

    //middle-boss!

Lämna en kommentar