Kan man sälja på sex?

Min alternativa rubrik till detta inlägg var ”Tänker inte alla på försäljning?, men jag tyckte den ovan var bättre.

Min just nu största källa till reflektion och nya idéer och tankar är sedan en längre  tid tillbaka sociala medier. I samtal jag har med kolleger i min bransch så är några av dom minst sagt tveksamma till det jag just hittade en förklarande bild till. Den ligger redan på mitt jobbs hemsida! Å du som är van vid att få ett soundtrack till min blogg, kan lyssna här. Cit.  ”Du somnar, men  jag  får tälta!”

Jag är helt övertygad att säljandet 2014 är inte riktigt samma process som den var 1985. Redan under 80-talet lärde jag mig dock  två av dom viktigaste tricken kring det där med försäljning.

Att alltid ha koll på sina egna nyckeltal, i termer av hur många kontakter som leder till möten, som leder till offerter, som leder till avslut.

Nej, de var ju ingen raketforskning i detta? Dock så ser jag 25 år senare  fortfarande säljare som inte har en aning om att man kan räkna fram sin provision, eller den budget som man skall göra?

Det andra tricket handlade om hur man kommunicerar med kund.

Att ställa öppna frågor kring vilka kunden största utmaningar är just nu? Dvs, om kunden pratar 80% av tiden och jag som säljare 20% av tiden så har mötet uppfyllt två syften;

Du har ett fantastiskt underlag för att göra affär, samtidigt som du har en kund som tycker att du lyssnar och förstår vad han säger.

Vad har då hänt 2014?

Vi kanske inte skall arbeta på samma sätt som vi gjort tidigare. Det handlar inte långre om kalla samtal, kvalificering av kunder eller kundbesök där du gör en demo på din produkt. NEJ, kunden är smartare än så. Det handlar om att vara i samma sociala nätverk som kunden, engagera kunden och inte minst utbilda kunden. Ja, skillnaden är faktiskt hårfin till att försöka attrahera en annan människa.

Eller välj själv, som en av mina kamrater brukar säga;

Om du gör på samma sätt hela tiden, så får du samma resultat

Jag har en annan metafor jag brukar ta, och den är i och för sig hämtat ur idag gammal erfarenhet. Om man ville få en bra kontakt med tjejer så kunde man inte börja med att prata så mycket om sig själv. Inte heller börja med att visa upp den blanka bilen man hade. Nej, här gällde de att dricka te och prata, eller kanske bjuda på frukostfrallor, nyduschad och välrakad kl 0800 ringandes på dörren.

Vad vill jag säga med detta?

De e dags att börja fundera på hur vi skapar relation med våra kunder på ett annat sätt, och svaret på min rubrik är JA, om du gör det på rätt sätt.

Hittade också en artikel i den amerikanska tidningen succés, så tänker dom.

3 kommentarer Lägg till

Kommentera

