Förslagslådan 3.0?

on

Har du precis som jag en känsla av att du ibland inte har dom verktyg du skulle behöva för att lösa ett problem eller en utmaning?  Nej, det handlar inte om kompetens utan mer om att du skulle vilja lösa problemet på ett nytt och effektivare sätt.

Nu pratar vi innovation här, dvs att ta ett befintligt problem och lösa det på ett annat sätt. Lyssnade idag att ett telefonmedelande, i örat fanns en kollega sedan många är tillbaka. Efter det sedvanliga munhuggandet så kom vi in på vad jag gör på jobbet. Jag beskrev kortfattat lite kring de utmaningar jag försöker lösa för kunder just nu. Då säger han;

Jag har en granne som har ett verktyg som löser just detta problem.

Jag lyssnar när han beskriver funktionen på verktyget. Det handlar om hur man kan tillvarata innovationskraft i grupper av människor. Detta genom att använda vårt intresse att bidra i en miljö väldigt lik dom sociala media plattformar vi befinner oss i ganska ofta. Jag döpte den i mitt huvud till ”förslagslåda 3.0”.

Kan det vara så att jag nu fått se ”den helga Graalen” för hur man skall få företag att verkligen ta tag i det där med innovation och  ”The competence of crowds” som jag skrev i en blogg för sådär 2 år sedan?

Dvs, har vi nu  gått från lådan som hängde på väggen i fabrikslokalen, via workshopen med en mer eller mindre bra workshopledare. Till en teknisk plattform som ”flyter runt” på intranet och som gör medarbetaren möjlighet att bidra i pågående innovation i företaget.

Jag tar ett möte med dom som har plattformen för att se hur vi skulle kunna använda den i vår verksamhet och mot våra kunder.

PS. JA, de kanske inte är en graal men det ger mig i alla fall energi till ytterligare innovation. Källan till detta inlägg kommer i framtida inlägg, för du anger väl alltid källa? #blogg100

Kommentera

