Det finns ingen manual

Sitter just nu och tränar semester på kontoret. Träningen ger sig utryck i sliten T-skirt, shorts och converse. När man som jag är född med två vänsterfötter så är det där med fotboll kanske inte favorit idrotten. Provade handboll, blev snabbt placerad i mål, kanske den mest meningslösa positionen,  i världen av lagidrott. Hela tiden tejpade och stukade fingrar, hoppande forwards med en bollhastighet på 120 km/h.  Någonstans där slutar min karriär i lagidrott. Det hindrar mig dock inte från att följa EM i fotboll, men kanske inte bara utfrån matchresultat, som ifs är viktigt.

Jodå, det blev 2-1 i inledningsmatchen av EM i fotboll. Men jag tror fortfarande på Erik Hamrén och hans arbete. I tidigare inlägg  tror jag på tesen om ”respekt, glädje och det som han kallar glow”.

  • Nej, det finns ingen manual för ledarskap eller hur grupper kommer att agera i en pressad situation. Forskningen visar dock på några grundbeteenden under stress som alla människor har men som sagt, manual, nej.

I start elvan, hade han mot Ukraina kanske sex spelare, som aldrig hade varit inne i dessa stora match och mästerskaps sammanhang tidigare. Ett enda råd till Erik inför Englands matchen på fredag.

  • Var tydlig i vad du förväntar dig av enskilda och ge dom de förutsättningar som krävs för att uppnå förväntningarna.

PS. Fram till fredag jobbar jag med sommarsäkringen, sedan blir det Kiruna för planering av ett av höstens roligare uppdrag, LKAB och teamutveckling hos en kille som heter Håkan. Semester, det är nära nu!

2 kommentarer Lägg till

  1. Thysell skriver:

    Man kan dock fundera på vissa saker som förbundskapten har pratat om tidigare. Han har ju bland annat sagt att eftersom vi inte är bäst på fotboll så måste vi vara bäst på Lag. Hans tid som förbundskapten har ju också präglats om positivt tänkande och glädje. När det blir som bäst ser vi resultatet mot Holland i kvalet.

    Men hur hanterar man det här? Analyserar man de svaga ingripandena eller fokuserar man på de positiva? Jag vet ju vad jag skulle ha gjort. Jag tycker det är ganska givet att det positiva lösningsinriktade är det som driver gruppen framåt. Men det är spekulation, jag vet inget om hur de har pratat.

    Det jag däremot vet. Det är att de tunga ledarna i gruppen gav fan i att prata med media över huvudtaget efter matchen och istället fick en 25-årig debutant stå och förklara varför han inte höll i en stolpe. För att koppla tillbaka till ett inlägg du skrev för någon dag sedan i ämnet så är det varken att visa respekt, glädje eller att ta ansvar.

    Det är nog det jag faktiskt finner mest tråkigt i det hela.

Kommentera

